1
پرسش: نظر مرحوم طالقانی در رابطه با دادگاههای انقلاب و اعدام دستاندرکاران رژیم پهلوی چه بود؟
پاسخ- ایشان هنگامی که از شمال بازگشته بودند در منزل حاج احمد آقا به آقای خلخالی اعتراض میکنند که تو این همه بسمالله الرحمن الرحیم [به نام خداوند بخشنده و بخشایشگر] را در قرآن نمیبینی و فقط بسم قاصم الجبارین ِخداوند را الگو قرار دادی!
متن گفتوگوی «تاریخ ایرانی» با مهدی طالقانی
2
چند روز پیش نامهای منتشر شد که با «بسمالله قاسم الجبارین» شروع شده. نامه را یکی از تشکلهای دانشگاه یزد نوشته و دربارهی حضور یکی از فعالان سیاسی به مسئولین استان هشدار داده؛ و البته هشدار را عملی هم کردند.
قاصم یعنی خردکننده؛ منظور خدایی است که ستمکاران را در هم میشکند. اما قاسم یعنی پخشکننده و تقسیمکننده و توزیعکننده.
3
اولا
جناب خلخالی دستکم میدانست که باید قاصم الجبارین را با «سین» بنویسد یا با
«صاد». دوما از بین صفت رحمان و قاصم بودن خدا، انتخاب کرده بود. و سوما منظورش از
«جبار» هم طاغوت بود. چهارما وقتی به عربی مسلط نیستیم چه اصراری به عربینویسی هست؟
با بقیهی ماجرا کاری ندارم. ولی تقلید ناشیانه که شاخ و دم ندارد.